🔎

Fouling

Anti-fouling is aangroeiwerende verf gebruikt om de romp te beschermen tegen aangroei ("fouling" van het onderwaterschip). Het bestrijden van aangroei op schepen is van groot economisch belang. Aangroei verhoogt de weerstand van het schip door het water, en daarmee het brandstofverbruik.

Het Internationaal Verdrag inzake de beperking van schadelijke aangroeiwerende verfsystemen op schepen (Engels: International Convention on the Control of Harmful Anti-fouling Systems on Ships) is een internationaal verdrag, uit 2001, ontworpen door de Internationale Maritieme Organisatie.

Het verdrag verbiedt het gebruik van bepaalde schadelijke stoffen in verfsoorten die fouling tegengaan. Het bracht eveneens een systeem in werking om het gebruik van schadelijke stoffen in antifoulingsystemen te voorkomen. Het verdrag trad op 17 september 2008 in werking.

Het mondiale verbod op het gebruik van op organotin gebaseerde antifoulings (een technisch zeer goed product, maar voor het milieu onaanvaardbaar) en strenger wordende Europese regelgeving voor andere producten met gifstoffen, maakt dat er veel onderzoek wordt gedaan naar substantieel onderzoek naar alternatieven , zoals bij TNO.

Het bestrijden van aangroei is echter ook van belang bij een groot aantal toepassingen waarbij de 'scheepsantifoulings' niet geschikt zijn, zoals aquacultuur, offshore, sensoren, warmtewisselaars etc.

Externe links:

TNO

Wikipedia

Toon Wet- en Regelgeving & Markteisen voor de emissie ‘Fouling’