🔎

Scheepsontmanteling

Jaarlijks gaan zo'n vijftienhonderd schepen met pensioen. Een groot deel van deze schepen eindigt op de stranden van Bangladesh, Pakistan en de kusten van andere Aziatische landen. De manier waarop zij daar gesloopt worden brengt grote gevaren met zich mee voor de veiligheid van arbeiders en voor het milieu.

Deze schepen kunnen voor 98% worden gerecycled; koper, staal en ijzer zijn grondstoffen die veel opbrengen, zelfs de olie heeft nog commerciële waarde. Ook worden complete onderdelen van de voortstuwing of van andere systemen aan boord op de tweedehands markt verhandeld. Inmiddels zijn diverse bedrijven actief in het duurzamer slopen van schepen en worden er steeds meer gecertificeerde werven aangeboden.

Externe links:

http://www.imo.org/OurWork/Environment/ShipRecycling/Pages/Default.aspx

http://www.ics-shipping.org/keyissues_2013.htm

http://www.kvnr.nl/cms/showpage.aspx?id=1582

http://www.noordzee.nl/blog/actueel/nieuws/milieucommissie-van-europees-parlement-wil-fonds-voor-verantwoorde-scheepsrecycling/

Toon Wet- en Regelgeving & Markteisen voor de emissie ‘Scheepsontmanteling’